Pui Tikka Masala a la Heston Blumenthal

Înainte de toate aş vrea să vă povestesc puţin despre acest fel de mâncare exotic dar şi clasic. Originea reţetei nu este clara: deşi numele este indian, englezii susţin ca acesta este o reţetă proprie lor iar scoţienii se jura cu mana pe kilt ca  reţeta îşi are originile in Glasgow. Totuşi, condimentele folosite, felul in care carnea de pui este prăjita (in cuptoare tandoor – specifice Indiei), folosirea iaurtului pe post de marinata, toate acestea indica rădăcinile pur indiene ale reţetei. Oricum tikka masala este un fel de mâncare adorat de către cei din Albion şi nu numai.

Sunt multe variante ale reţetei dar folosind motto-ul „să ne batem cuie-n talpă”  eu am ales să o fac pe cea mai complicata şi anume pe cea a lui Heston Blumenthal🙂. Doua zile am bibilit reţeta asta,  carnea trecând printr-o saramura, doua marinate şi alte fineturi…

Din supermarketul cel mai apropiat am cumpărat doua caserole de pulpe de pui dezosate şi fără piele. Le-am pus în saramura  peste noapte (după ce le-am curăţat de resturile de oase). După ce le-am  scos din saramură le-am lăsat o oră în apă rece astfel încât pulpele să nu fie prea sărate. A urmat prima marinata compusa din doua căpăţâni de usturoi copt in cuptor in folie de staniol şi puţin ulei de măsline, trei căpăţâni de usturoi pisat, o bucata bună de ghimbir ras, ulei de măsline şi sare. Am mai pus şi zeama unei jumătăţi de lămâie pentru ca procesul de frăgezire să fie mai rapid.

Am lăsat totul la frigider 5 ore.

După cele 5 ore petrecute in frigider, carnea de pui a fost pusă în a doua marinată formată din iaurt de bivoliţa, o lingură bună de garam masala, boia dulce prăjita in ulei, cimbru şi o linguriţa de curcumă.  Puiul s-a odihnit pentru încă 5 ore în aceasta marinată.

După ce a trecut perioada de marinare am pus pe ţepuşe de lemn carnea şi am dat-o la cuptorul încins la maxim (250 de grade in cazul cuptorului meu).

Trebuie să fac acum o paranteza referitoare la cuptor. Indienii pregătesc foarte multe feluri de mâncare (printre care şi tikka masala) in cuptorul tandoor. Acesta este un furnal in miniatura, temperatura în interior ajungând pana la 450 de grade ba chiar şi mai mult. Carnea se pune pe nişte ţepuşe metalice lungi şi este prăjita în poziţie verticala. Din păcate eu nu am avut la dispoziţie un tandoor asa ca m-am descurcat cu grătarul cuptorului.

Când carnea a căpătat o culoare frumoasa a fost scoasa şi tăiata în bucatele de dimensiunea unei îmbucături.

Cu o zi înainte am făcut un sos de roşii proaspete în care pe lângă roşii am mai pus câteva cepe mici întregi, doi ardei graşi, 3 morcovi, frunze de ţelina usturoi şi sare. Acest sos l-am trecut prin sita (după ce am scos din compoziţie ceapa, ardeiul şi morcovul).

Într-o oala am călit in 150 de grame de unt topit doua cepe roşii mari. După ce ceapa s-a făcut transparenta am adăugat 2 linguri de boia dulce şi o linguriţa de cili. Am mai prăjit amestecul 2-3 minute şi am pus doua linguri de pastă de roşii, başca două căpăţâni de usturoi copt cu ulei de măsline. Am mai pus ghimbir, doua linguriţe de garam masala, cimbru şi sare. Au urmat cuminţi bucăţile de pui şi sosul făcut cu o zi înainte (aproape cat să acopere puiul) şi iaurt din lapte de bivoliţa (4 linguri mari). Am potrivit de sare şi in sfârşit puiul a fost gata…

Pentru garnitura am fiert jumătate de kilogram de orez sălbatic in apa cu sare.

Va asigur ca a fost delicios şi că oricând m-aş apuca din nou de aceasta reţeta (oricând luna viitoare…🙂 ).

Spor la treaba!

5 Răspunsuri to “Pui Tikka Masala a la Heston Blumenthal”

  1. Superb🙂 Și nici măcar asta nu-i varianta cea mai complicată! Cred că dacă vrei să-ți complici existența în cel mai pur stil indian, începi prin a-ți crea propria masala!
    Oricum, varianta asta e musai că-i delicioasă! Nu știu dacă aș avea răbdare, am prieteni care-s în stare să mă linșeze când le promit masala „acum”🙂

    Cheers,
    Emil

  2. @Emil: Garam masala o sa fie una din urmatoarele retete😉 Multumesc pentru aprecieri. Mai ales ca vin din partea unui adevarat cunoscator🙂

  3. […] dar mai ales imi plac amestecurile de mirodenii: garam masala si curry. Cum deja v-am propus o rețetă cu garam masala m-am gândit sa gătesc de data asta un […]

  4. Felicitari pentru ca incerci retete complexe, eu sunt fan Heston Blumenthal si nu am regretat niciun moment zilele intregi petrecute in bucatarie. Mi-am cumparat toate cartile, am incercat si tikka masala si chilli con carne, si puiul slow cooked. In reteta vad ca te-ai abatut putin de la original (nu am vazut nicaieri cimbru, morcov sau telina). Daca vrei sa incerci originalul, gasesti ingredientele pe http://www.thespiceshop.co.uk – funze de fenugrec (methi), seminte de fenugrec, cardamom negru (iti trebuie la garam masala), Kashmiri Chilli Powder (total deosebita). Cel mai spectaculos fel de mancare din „In Search of Perfection” mi se pare Chilli Con Carne (am cautat ingredientele cateva luni, sunt noua tipuri de pudre/chilli uscati). Dar merita.
    Inca o data, felicitari, ma bucur ca nu sunt singura „nebuna”.

  5. Te-am gaist pe blogevent.ro si m-am bucurat cand am vazut ca iti place sa prepari mancarea indiana, care intr-advar este un foarte gustoasa si neccesita mult timp. De craciun am vizitat in Anglia un restaurant 100% indian si mi-au lasat o impresie atat de buna incat m-am decis sa aduc acasa de la magazinul lor niste ingrediente. Te invit sa faci o samosa cu pui…

Lasă un răspuns

