Gulyás. Sau Gulaş. Sau Guiaş. Sau…

Sincer să fiu niciodată n-am fost prea sigur cum ii zice felului asta de mâncare şi mai ales cum se scrie🙂. Pe lângă multele denumiri reţeta are atât de multe variante încât nu se poate spune cu siguranţă care este varianta originală. Ce este cert e ca un Gulyás trebuie să conţină ceapa călita, legume, chimen, cartofi şi carne de vita. Sau porc. Sau miel. Sau…

Săptămâna trecuta am fost la Mişu, un prieten foarte bun, foodie şi gurmand şi el ca şi mine🙂. Fusese ziua lui şi cu ocazia aceasta s-a hotărât să ne facă prietenilor un Gulyás. A ieşit super bun ceea ce m-a ambiţionat să încerc şi eu reţeta mea. Asa ca duminica am tras o fuga pana in Real să cumpăr cele necesare. Din păcate acolo am avut o experienţă extrem de neplăcuta: la raionul de carne „proaspăta”, în vitrina frigorifică, tronau doua bucăţi de muşchi de vita efectiv verzi… Am plecat către Billa în cea mai mare viteză…

După ce am făcut rost de carne de vita (cam un kilogram şi jumătate) am purces la alcătuirea Gulyás-ului. Patru cepe mari au fost tăiate mărunt-mărunt şi puse în ceaunel. Reţeta mea presupune folosirea unturii de porc in loc de ulei (ştiu ca nivelul colesterolului ajunge pân’ la cer dar nu toată ziua gătesc felul asta). Din păcate de data asta nu aveam untura … aveam in schimb o bucata sănătoasa de slăninuţa faina de tot. Am transformat slana in jumări şi untura. Untura am pus-o in ceaun peste ceapa iar jumările le-am mâncat (au fost excelente). Am pus şi doi ardei roşii tăiaţi cubuleţe. Când ceapa a fost transparenta am adăugat trei morcovi mari tăiaţi rondele şi doi pătrunjei mărunţiţi. Am lăsat totul la foc mic să se călească. După aproximativ zece minute am pus şi carnea de vită tăiată în cuburi potrivite. Carnea a stat in prealabil cam patru ore într-un vin de Recaş rubiniu la culoare şi aspru la gust.

Au urmat trei ore de aşteptare chinuitoare. Gulyás+ul scădea încetişor la foc mic. Între timp am mai adăugat patru frunze de dafin şi cam o linguriţa de chimen. Am mai pus şi piper de toate culorile zdrobit în mojar împreuna cu câteva boabe de ienibahar.

Dintr+o cana de faina un ou şi apa am făcut un aluat puţin mai gros. Am pus la fiert o oala cu apa cu sare şi o lingura de ulei. Am luat cu lingura (cam un sfert de lingura) aluat şi i-am dat drumul in apa care clocotea. Când găluştile plutesc deasupra apei înseamna ca sunt fierte.

Peste carnea din ceaun am pus cam un kilogram de cartofi tăiaţi in bucăţi zdravene şi am completat cu puţină apă în care am dizolvat o lingura de Maggi. Gulyás-ul e musai să fie iute asa ca am tocat un ardei iute şi i-am dat drumul in oală.  Au urmat ingredientele secrete: trei ardei mari copţi pe flacăra şi tăiaţi mărunt şi doua linguri bune de boia dulce călita numai jumătate de minut in ulei fierbinte.

Când cartofii şi carnea au fost fierte am pus găluştile şi am potrivit de sare.

A iesit ceva ce nu se poate exprima in cuvinte🙂 Spor la gătit!

6 Răspunsuri to “Gulyás. Sau Gulaş. Sau Guiaş. Sau…”

  1. Deși spui că nu știi cum se scrie și pronunță corect numele acestui fel de mâncare, după rețetă te bănui a fi ungur.
    Măcar în parte.

    PS. Se scrie Gulyás și se pronunță gu(*L)’iaș

    *L aproape mut. Numa’ ungurii știu ce înseamnă asta exact.

  2. la Billa ii tot timpul carne proaspata, la Real ii cam iecs, eu merg rar, dar de fiecare data pute la zona de carne. cam uratzel, ce sa zic🙂

  3. @Dracones: Nope, sunt ardelean sadea🙂 Multam de explicatii.
    @Delia: Nu vreau sa fac reclama pozitiva sau negativa. Am relatat doar ceea ce am patit eu… PS: Ai un blog super! Te-am adaugat la Blogroll🙂

  4. Aaa, nici eu, dar se pare ca asa a iesit🙂. Am vrut numai sa zic ca am constatat chestia asta. Ne mai vedem pe aici, Radu🙂, multumesc.

  5. ucu esti neboon frate ce faci tu😀 . cand ma inviti la o masa?

  6. @Migu: Eu de mult v-am chemat in vizita pe la mine…🙂

Lasă un răspuns

