Luşcoş de varză

Bănuiesc că și voi sunteți ca și mine: vă amintiți cu drag de câte un fel de mâncare pe care bunica voastră îl gătea iar vouă vă plăcea atât de mult încât erați în stare sa va întrerupeți din joacă pentru zece de minute doar ca sa înfulecați🙂 Un astfel de fel de mâncare este pentru mine luşcoşul (sau, în denumirea originala lucskos káposzta – după cum mi-a dezvăluit amicul meu Zoltan). După cum cu siguranță v-ați prins, ciorba aceasta de varză cu roșii și costiţă afumată (pe care o veți găsi în toate colțurile Transilvaniei) își are originile în bucătăria ungurească și este pe cât de simpla pe atât de delicioasă. Rețeta pe care o sa v-o propun eu nu știu dacă este chiar rețeta pe care o folosea bunica mea dar, oricum, gustul e extrem de asemănător.

Având în vedere că este o ciorba de varza în primul rând aveți nevoie de varză. Eu am folosit doua căpăţâni de varză nici prea-prea nici foarte-foarte, adică potrivite la mărime. În afara de varză vă mai trebuie câteva cepe (vreo patru ar fi numai bune), trei sau chiar patru morcovi, doi pătrânjei – cum zicea bunica, un păstârnac nu foarte mare, vreo patru roșii ceva bulion și alte mărunțișuri pe care o sa vi le spun la timpul lor. A, și să nu uit, aveți nevoie și de ceva afumătură – o costiţă de vreo juma’ de kilogram e numai buna🙂

Primul pas este sa tăiați ceapa feliuțe, nu neapărat extrem de mici deoarece oricum se va pierde printre vărzăraie. Tăiați de asemenea și varza și lăsați-o puțin sa șadă cu sare ca să-și mai piardă din volum și sa va încapă în oala. Tăiați în cuburi sănătoase costiţa și mai mărunt zarzavatul. Acum sunteți gata de treaba. Într-o oala sau dacă aveți un ceanuel de măcar sase litrii puneți vreo trei linguri bune de ulei (sau untură dacă nu aveți probleme cu colesterolul). Căliți ceapa câteva minute apoi puneți costiţa, mai lăsați nițel și apoi puneți și zarzavatul.

Când morcovul începe să se înmoaie adaugați varza, piper după cum vă place și jumătate de linguriță de cimbru uscat și amestecați. Lăsați varza să se călească amestecând din când în când.

Separat puneți cam un litru și jumătate de apa la fiert. În apa asta dizolvați vreo 4 cuburi de Maggi de găina sau doar de legume.

Când apa a fiert vărsaţi-o peste varza care e musai să se fi călit deja. Scăpați ca din greșeală și vreo patru foi de dafin. Cele patru roșii curățați-le de coaja (le scufundați în zeama clocotita și le decojiți) și tăiați-le în cuburi. Puneți-le peste ciorbă (deja putem sa-i spunem așa) împreună cu 3 linguri de bulion de casă și o lingura mare de boia dulce plus una de zahar. Eu am mai pus și o jumătate de linguriță de pasta de ardei iute ca sa  iasă luşcoşul mai cu foc🙂 La sfârșit am făcut separat un rântaș din doua linguri ulei de floarea soarelui, trei caței de usturoi și o lingura mare de faina. Peste rântaș am pus cu polonicul zeama fiartă turnând apoi totul înapoi în ciorbă.

Vă zic doar atât: a fost exact cum am visat că o sa iasă… Spor la treabă!

12 Răspunsuri to “Luşcoş de varză”

  1. @Georgiana: Nu innebuni fata, mai bine fa-ti si tu o portie zdravana🙂

  2. Atât pot să-ți spun că sunt capabil (pe demonstrate), să mănânc o oală de 10 kile de-a lungul unei zile întregi.🙂

    Lucskos Kaposzta For the win!

  3. Felicitari pentru munca depusa…greu gasesti asa ceva pe blog-urile din tara si chiar din exterior.
    Mult succes in continuare.

  4. De ce nu te filmezi ? Eu cred ca e mai bine daca areti cum faci😛

  5. @Emil: Data viitoare cand ajungi pe aici te provoc la concurs de mancat luscos🙂
    @Codrut: Multumesc frumos si sper sa mai treci pe aici.
    @Razvan: O sa incerc sa si filmez cateva retete. Mancarile facute la wok merita filmate pt ca sun foarte rapide si din poze nu prea se intelege nimic… Din pacate nu am un echipament adecvat pentru filmare si nici „cameraman”😦

  6. Vi eu platesti bine ?

  7. Ajung eu in Timisoara in urmatoarele zile, si tin eu camera pt. o portie zdravana🙂
    Merci de link!😉

  8. Sunt convins ca o iesit exact cum ai vrut! – altfel nu se mai numea „Cook Like a man!”🙂
    In plus, la cat talent si placere pui ca ingrediente in mancarurile astea nu prea are cum sa nu iasa ceva asa cum vrei!
    Spor in toate si succes la cratita!😉

  9. Lasa ca vin eu free of charge.. Si asa n-am vazut Timisoara ever.

  10. @Dulcegarii culinare: Te astept cu drag🙂

  11. Daca casnicia mea merge bine, este si datorita tie..🙂

Lasă un răspuns

